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Mi, 04.09.2019, 21:00 Uhr

stark bewölkt im September

Bild zu stark bewölkt im September

Roger Turner - Birgit Ulher //

Asmus Tietchens - Lecture mit Klangbeispielen //

Roger Turner, percussion
Birgit Ulher, trumpet, radio, speaker, objects

talking about music.,…,.,.., some duos are delivered raw, some partly cooked. others can take years to marinade, and some you can never find a recipe for. birgit ulher and roger turner have never yet played as a duo , but they did play together in a trio. it's difficult to know therefore if the duo arrives as a minus one or if it starts from zero and grows… anyway, they play unknown music which will arrive hopefully as a plus.

Turner has been working as an improvising percussionist since the early 1970's, collaborating in numerous established and ad hoc configurations. solo work, work with electro-acoustic ensembles & open--form song, extensive work with dance and visual artists, plus specific jazz-based ensembles have brought collaborations with the most interesting european & international musicians and performers from Annette Peacock to Phil Minton, Cecil Taylor to Masahiko Satoh, Charles Gayle to Lol Coxhill, Derek Bailey to Otomo Yoshihide, Alan Silva to Keith Rowe, Josef Nadj to Min Tanaka, Toshinori Kondo to Axel Dorner, etc. etc. He has toured and played concerts worldwide from Sydney to the Arctic, Tokyo to Belfast, New York to Beirut.
www.turners-site.com/" target="_blank">https://www.turners-site.com/

Birgit Ulher studierte Malerei und Freie Kunst, die noch immer einen grossen Einfluss auf ihre Musik hat. Seit 1982 lebt sie als freischaffende Musikerin in Hamburg. Seitdem hat sie eine individuelle, am Klang orientierte musikalische Sprache jenseits des offenen Trompetentons entwickelt. Sie arbeitet mit Radio, Lautsprechern und anderen Objekten und hat damit ihre eigenen Spieltechniken und Präparationen entwickelt. Abgesehen von dieser Materialforschung gilt ihr besonderes Interesse dem Verhältnis von Stille und Klang.
Ihre Arbeit umfasst akustische und elektroakustische Projekte, Solo-Performances, Konzerte mit langjährigen Besetzungen und Ad-hoc- Formationen sowie Projekte mit bildenden Künstlern und Komponisten.
Seit 2006 arbeitet sie mit Lautsprechern, gespeist mit Radioklängen, die sie als Trompetendämpfer verwendet. Die Trompete wird hier gleichzeitig zu Sender und Empfänger.
Ihre Soloarbeit umfasst sowohl Stücke mit Zuspielung - Traces und splitting 21, eine Zusammenarbeit mit Michael Maierhof - als auch Stücke für Klanginstallationen – z.B. Reveille für die Klang- und Lichtinstallation 'Wake Up' von Allora & Calzadilla.
Zusammenarbeit u.a. mit Ute Wassermann, Gino Robair, Leonel Kaplan, Christoph Schiller, Gregory Büttner, Gabriele Hasler, Lucio Capece, Tritop (mit Sabine Ercklentz und Liz Allbee) und dem stark bewölkt quartett (mit Michael Maierhof, Heiner Metzger und Gregory Büttner) Soloprojekte 'Radio Silence No More' und 'Matter Matters'.
Konzerttätigkeit in Europa, USA, Russland, Südamerika, Australien und dem Nahen Osten sowie zahlreiche CD Veröffentlichungen. www.birgit-ulher.de

Asmus Tietchens - METAMORPHOSE EINES GERÄUSCHS. Lecture mit Klangbeispielen. Wie entsteht ein Stück konkrete Musik? Kurze Darstellung der Arbeitsgänge von der Aufnahme des Basisgeräuschs bis zum Resultat.

3. February 1947 Born in Hamburg, Germany.
1965 / First experiments with tape machines and electronic sound generators (rhytm machines, sine tone generators) and with concrete sounds.
1971 / Starts working with the Minimoog. Complex results through the use of 8-channel tape devices.
1975 / Marks the decision, to compose and realize electro-acoustic music “for a living”.
1980 / First LP-release (“Nachtstücke”) in France, produced by Peter Baumann (“Tangerine Dream”).
1982 / Discovery of stylistic affinity to Industrial Music. LP “Formen letzter Hausmusik” (1984) is released on the british label “United Dairies”. Through to 1989 numerous LP releases on labels of the international Industrial scene such as Esplendor Geometrico, Hamster Records, Multimood, A-Mission a.o., presenting works with prepared piano, water sounds and various other concrete material.
1985 / Experiments with the Fairlight CMI.
1986 / First travels to Brasil to present his work in the form of lecture-concerts upon invitation by the Goethe-Institute.
1989–2009/ Teaches sound design, communication design and sound research at the Hochschule für angewandte Wissenschaften Hamburg (HAW).
1991 / Second concert journey to South America invited by the Goethe-Institute, this time going to Argentinia, Chile and Uruguay.
since 1991 / Various CD-releases on international labels such as Staalplaat, Soleilmoon, Selektion, Mille Plateaux and more. Collaborations with other composers of the so-called noise scene like Merzbow, Achim Wollscheid, Thomas Köner, Vidna Obmana and more.
2003 / Awarded the “Karl-Sczuka-Preis für Akustische Kunst” by Südwestrundfunk (SWR).
2006 / Again awarded the “Karl-Sczuka-Preis für Akustische Kunst” by Südwestrundfunk (SWR). Until today more than 50 LP- and CD-releases and numerous public performances in Germany and abroad.
2010-2013/ Teaches sound design at the Hochschule für bildende Künste Hamburg.
No studies, no academic education no scholarships just pure learning by doing = self-taught appropriation of creative skills and handling of analogue and digital studio technology. I am my own Tonmeister.

Eintritt: 8€/erm 5
Ort: Hörbar | Brigittenstr. 5

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